OLSKIE ŚMIGŁOWCE - SIKORSKY S-70i BLACK HAWK

Przedostatnią pozycją na naszej liście jest Sikorski S-70i Black Hawk. Armia polska dysponuje czterema takimi śmigłowcami znajdującymi się w użytkowaniu Eskadry Lotnictwa Specjalnego. Te cztery sztuki zostały zamówione 25 stycznia 2019r. przez MON. (Chyba jako rodzaj „rekompensaty” za uwalenie przez Macierewicza kontraktu na Caracale i późniejsze dezinformowanie wojskowych i społeczeństwa o planach zakupu Black Hawków dla wojska, gdzie padały różne liczby w porywach dochodzące do 70szt.) Śmigłowce te zostały przyjęte na stan WP pod koniec 2019r.

W Grudniu 2021 roku zostały zamówione kolejne cztery śmigłowce

Black Hawk S-70i również dla wojsk specjalnych z terminem dostawy dwóch do końca 2023 roku, a dwa następne mają być dostarczone w 2024 roku. Pod koniec listopada pierwsze dwa już trafiły do EDS.

Wreszcie, 21 lipca 2023 Agencja Uzbrojenia poinformowała o rozpoczęciu procedury pozyskania śmigłowców wielozadaniowych S-70i Black Hawk przeznaczonych dla Wojsk Aeromobilnych, co w praktyce oznacza wysłanie zaproszenie do negocjacji warunków umowy. W przekazanej informacji nie podano ilu śmigłowców ma dotyczyć zamówienie, ani w jakich latach ma nastąpić ich dostawa.

Sikorski S-70i Black Hawk jest odmianą UH-60M Black Hawk oferowaną na eksport. W porównaniu do UH-60M jest lżejszy o ok. 500kg przez brak wyposażenia zastrzeżonego dla amerykańskich sił zbrojnych. Część systemów jak urządzenia łączności i GPS zastąpiono urządzeniami bez ograniczeń eksportowych. Oba śmigłowce napędzają te same silniki, ale w S-70i zastosowano układ sterowania z T700-GE-701C. Wirnik główny S-70i pochodzi z wersji UH-60L. Śmigłowce wykorzystują wspólną awionikę z czterema wyświetlaczami ciekłokrystalicznymi, ale w wersji S-70i została uproszczona. Pozostałe elementy struktury wiropłatu i układ dynamiczny są wspólne. S-70i w wersji bazowej są nieuzbrojone.

Wiadomo, że zakupione śmigłowce były doposażone już po zakupie. Należy się domyślać, że również zamontowano na nich uzbrojenie, ale MON te informacje utajnił.

Nie bardzo wiem jaki był sens kupowania tych śmigłowców w zubożonej wersji eksportowej, a potem ich doposażania, zwłaszcza dla wojsk specjalnych, zamiast kupienia od amerykanów w pełni doposażonej wersji UH-60M za pośrednictwem standardowej procedury FMS (Foreign Military Sales), tym bardziej, że nie mieliśmy nigdy z takimi zakupami żadnych problemów i nabywaliśmy, i dalej nabywamy za jej pośrednictwem najróżniejsze amerykańskie wyposażenie wojskowe i broń. Dla mniej zorientowanych co da skali tych zakupów to powiem, że w 2020 roku, amerykański departament stanu podał, że Polska była w tym czasie w trakcie realizacji 123 umów na zakup sprzętu wojskowego jest jest jednym największych nabywców uzbrojenia i sprzętu wojskowego ze Stanów Zjednoczonych.

No i na koniec jak przy wszystkich poprzednio omawianych typach podstawowe dane techniczne: • 2 silniki General Electric T700-700 o mocy 1560 KM każdy
• Załoga 2 lub 3 osoby
• Długość 19,76m.
• Wysokość 5,13m.
• Rozpiętość wirnika 16,36m.
• Ilość łopat wirnika 4
• Maksymalna masa startowa 11 113kg.
• Prędkość maksymalna 295 km/h
• Zasięg 592km.
• Pułap praktyczny 5790m.
[CC] Jacek Wojciechowski

POLSKIE ŚMIGŁOWCE - SIKORSKY S-70i BLACK HAWK

Przedostatnią pozycją na naszej liście jest Sikorski S-70i Black Hawk. Armia polska dysponuje czterema takimi śmigłowcami znajdującymi się w użytkowaniu Eskadry Lotnictwa Specjalnego. Te cztery sztuki zostały zamówione 25 stycznia 2019r. przez MON. (Chyba jako rodzaj „rekompensaty” za uwalenie przez Macierewicza kontraktu na Caracale i późniejsze dezinformowanie wojskowych i społeczeństwa o planach zakupu Black Hawków dla wojska, gdzie padały różne liczby w porywach dochodzące do 70szt.) Śmigłowce te zostały przyjęte na stan WP pod koniec 2019r.

W Grudniu 2021 roku zostały zamówione kolejne cztery śmigłowce

Black Hawk S-70i również dla wojsk specjalnych z terminem dostawy dwóch do końca 2023 roku, a dwa następne mają być dostarczone w 2024 roku. Pod koniec listopada pierwsze dwa już trafiły do EDS.

Wreszcie, 21 lipca 2023 Agencja Uzbrojenia poinformowała o rozpoczęciu procedury pozyskania śmigłowców wielozadaniowych S-70i Black Hawk przeznaczonych dla Wojsk Aeromobilnych, co w praktyce oznacza wysłanie zaproszenie do negocjacji warunków umowy. W przekazanej informacji nie podano ilu śmigłowców ma dotyczyć zamówienie, ani w jakich latach ma nastąpić ich dostawa.

Sikorski S-70i Black Hawk jest odmianą UH-60M Black Hawk oferowaną na eksport. W porównaniu do UH-60M jest lżejszy o ok. 500kg przez brak wyposażenia zastrzeżonego dla amerykańskich sił zbrojnych. Część systemów jak urządzenia łączności i GPS zastąpiono urządzeniami bez ograniczeń eksportowych. Oba śmigłowce napędzają te same silniki, ale w S-70i zastosowano układ sterowania z T700-GE-701C. Wirnik główny S-70i pochodzi z wersji UH-60L. Śmigłowce wykorzystują wspólną awionikę z czterema wyświetlaczami ciekłokrystalicznymi, ale w wersji S-70i została uproszczona. Pozostałe elementy struktury wiropłatu i układ dynamiczny są wspólne. S-70i w wersji bazowej są nieuzbrojone.

Wiadomo, że zakupione śmigłowce były doposażone już po zakupie. Należy się domyślać, że również zamontowano na nich uzbrojenie, ale MON te informacje utajnił.

Nie bardzo wiem jaki był sens kupowania tych śmigłowców w zubożonej wersji eksportowej, a potem ich doposażania, zwłaszcza dla wojsk specjalnych, zamiast kupienia od amerykanów w pełni doposażonej wersji UH-60M za pośrednictwem standardowej procedury FMS (Foreign Military Sales), tym bardziej, że nie mieliśmy nigdy z takimi zakupami żadnych problemów i nabywaliśmy, i dalej nabywamy za jej pośrednictwem najróżniejsze amerykańskie wyposażenie wojskowe i broń. Dla mniej zorientowanych co da skali tych zakupów to powiem, że w 2020 roku, amerykański departament stanu podał, że Polska była w tym czasie w trakcie realizacji 123 umów na zakup sprzętu wojskowego jest jest jednym największych nabywców uzbrojenia i sprzętu wojskowego ze Stanów Zjednoczonych.

No i na koniec jak przy wszystkich poprzednio omawianych typach podstawowe dane techniczne: • 2 silniki General Electric T700-700 o mocy 1560 KM każdy
• Załoga 2 lub 3 osoby
• Długość 19,76m.
• Wysokość 5,13m.
• Rozpiętość wirnika 16,36m.
• Ilość łopat wirnika 4
• Maksymalna masa startowa 11 113kg.
• Prędkość maksymalna 295 km/h
• Zasięg 592km.
• Pułap praktyczny 5790m.

Sikorsky S-70i Black Hawk należący do ELS

[CC] Jacek Wojciechowski
(53)

Pobierz PDF Wydrukuj