Śmigłowce Kaman SH-2G Super Seasprite są produkowane od 1990 roku przez amerykańską firmę Kaman Aerospace Corporation. Cztery sztuki latające z biało-czerwonymi szachownicami zostały wyprodukowane w 1993 roku, a zostały kupione jako śmigłowce pokładowe dla dwóch fregat podarowanych nam przez rząd Stanów Zjednoczonych w 2004 roku. Oto ich podstawowe dane techniczne:
⏺ 2 silniki General Electric T700-GE-401C
⏺ Długość kadłuba 16,10 m
⏺ Średnica wirnika 13,41 m
⏺ Ilość łopat wirnika 3 (składane)
⏺ Masa własna 5 291 kg
⏺ Prędkość max. 282 km/h
⏺ Pułap 5 791 m
⏺ Załoga 3 osoby
Śmigłowce te pomimo że ich naloty wahają się w okolicach zaledwie 50% będą musiały być wycofane z użycia, ze względu na brak wsparcia ze strony producenta. Powstaje pytanie czym je zastąpić ponieważ były wyprodukowane specjalnie pod kontem krótko-kadłubowych fregat Oliver Hazard Perry, na których pokładach i hangarach nie mogą operować większe śmigłowce, a obie polskie fregaty zostały ostatnio zmodernizowane i zapewne jeszcze parę lat posłużą w naszej marynarce. Wydaje się, że najlepiej do tej roli nadają się AW 159, które wszystkie wymiary ma minimalnie mniejsze od „Duchów Morza”. Pozostaje oczywiście kwestia wymiany wyposażenia na okrętach, ale to operacja która będzie konieczna do wykonania niezależnie od tego jaki typ śmigłowca na nie trafi.
[CC] Jacek WojciechowskiŚmigłowce Kaman SH-2G Super Seasprite są produkowane od 1990 roku przez amerykańską firmę Kaman Aerospace Corporation. Cztery sztuki latające z biało-czerwonymi szachownicami zostały wyprodukowane w 1993 roku, a zostały kupione jako śmigłowce pokładowe dla dwóch fregat podarowanych nam przez rząd Stanów Zjednoczonych w 2004 roku. Oto ich podstawowe dane techniczne:
⏺ 2 silniki General Electric T700-GE-401C
⏺ Długość kadłuba 16,10 m
⏺ Średnica wirnika 13,41 m
⏺ Ilość łopat wirnika 3 (składane)
⏺ Masa własna 5 291 kg
⏺ Prędkość max. 282 km/h
⏺ Pułap 5 791 m
⏺ Załoga 3 osoby
Śmigłowce te pomimo że ich naloty wahają się w okolicach zaledwie 50% będą musiały być wycofane z użycia, ze względu na brak wsparcia ze strony producenta. Powstaje pytanie czym je zastąpić ponieważ były wyprodukowane specjalnie pod kontem krótko-kadłubowych fregat Oliver Hazard Perry, na których pokładach i hangarach nie mogą operować większe śmigłowce, a obie polskie fregaty zostały ostatnio zmodernizowane i zapewne jeszcze parę lat posłużą w naszej marynarce. Wydaje się, że najlepiej do tej roli nadają się AW 159, które wszystkie wymiary ma minimalnie mniejsze od „Duchów Morza”. Pozostaje oczywiście kwestia wymiany wyposażenia na okrętach, ale to operacja która będzie konieczna do wykonania niezależnie od tego jaki typ śmigłowca na nie trafi.
Kaman_SH-2G Super Seasprite
[CC] Jacek Wojciechowski