Początkowo myślałem, że śmigłowce w armii polskiej będę omawiał, pisząc o poszczególnych formacjach w których są używane, co zresztą w pewnym zakresie już uczyniłem pisząc o Polskiej Marynarce Wojennej, czy 25. Brygadzie Kawalerii Powietrznej, ale potężny galimatias, różnorodność typów producentów, czasu powstania, długości resursów i wreszcie różnorodność zastosowań w zestawieniu z potrzebami, i bałaganem zakupowym, czyli rozległość i różnorodność tematu spowodował, że zmieniłem zdanie. Śmigłowce, a przynajmniej ich stan bieżący, zdolności bojowe, potrzeby i zakupy, zarówno te już dokonane jak i te zapowiadane, a także to co z tego wynika omówię oddzielnie – a zacznę właśnie teraz.
Na początek - czym dysponujemy? Na dzień 1 lipca 2022 roku na stanie Wojska Polskiego znajdowało się 234 wiropłatów o średnim stanie zużycia około 70%. W rzeczywistości jednak, jeśli odliczymy 4 nowe Black Hawki, oraz 24 SW-4 wyprodukowanych w latach 2006 – 2010 widać wyraźnie, że część postradziecka to już latający złom. Poniżej zamieszczam wyszczególnienie naszych Śmigłowców na lipiec 2022. Jest to ostatnia data na którą udało mi się zgromadzić kompletne dane. Później donacja armii ukraińskiej spowodowała brak wiarygodnych, kompletnych informacji w tym zakresie.
⏺ 67 W-3 w różnych wersjach
⏺ 55 Mi-2 (jeszcze w 2010 roku było ich 156)
⏺ 28 Mi-24
⏺ 25 Mi-8
⏺ 19 Mi-17
⏺ 4 SH-2G
⏺ 22 SW-4 Puszczyk
⏺ 4 S-70i Black Hawk
Do dzisiaj stan pomniejszył się o bliżej nieokreśloną liczbę śmigłowców postradzieckich przekazanych w całości lub w częściach Ukrainie (Głównie dotyczy to Mi-24), a powiększył się o 2 sztuki S-70i Black Hawk, 3 sztuki AW-101 (dla Marynarki Wojennej), oraz pierwsze trzy z 32 AW-149 dla 25. Brygady Kawalerii Powietrznej.
Zacznijmy od tego co pozostało polskiej armii po czasach słusznie minionych. Przy czym napiszę tu tylko o śmigłowcach, które dotrwały do czasu wstąpienia Polski do NATO czyli do roku 1999, jednak zanim zacznę muszę dokonać pewnego uaktualnienia. Otóż według danych na październik 2023 roku stan śmigłowców jest (według danych WP-tech) mniej więcej zgodny z zestawieniem opublikowanym powyżej, co jest o tyle dziwne, że o dostawach na Ukrainę polskich MI-24 ćwierkały wszystkie wróble od Odry do Dniepru. Ale skoro pojawiła się taka informacja to wraz z jej źródłem ją tutaj podaję.
Na zdjęciu poniżej ciężki śmigłowiec transportowy Mi-6. Jego zdjęcie publikuję, mimo że nie dotrwał w wojsku do 1999 roku, ponieważ jest dowodem na stan polskiej gospodarki w latach 80-tych ubiegłego wieku. Otóż 3 takie maszyny zostały zakupione przez przedsiębiorstwa Instal i Elbud. A ze względu na brak środków na ich utrzymanie zostały przejęte przez wojsko w 1986 roku i służyły w 37. Pułku Transportowym do roku 1990.
A wracając do naszego przeglądu nie można go zacząć inaczej niż od Mi-2...
[CC] Jacek WojciechowskiPoczątkowo myślałem, że śmigłowce w armii polskiej będę omawiał, pisząc o poszczególnych formacjach w których są używane, co zresztą w pewnym zakresie już uczyniłem pisząc o Polskiej Marynarce Wojennej, czy 25. Brygadzie Kawalerii Powietrznej, ale potężny galimatias, różnorodność typów producentów, czasu powstania, długości resursów i wreszcie różnorodność zastosowań w zestawieniu z potrzebami, i bałaganem zakupowym, czyli rozległość i różnorodność tematu spowodował, że zmieniłem zdanie. Śmigłowce, a przynajmniej ich stan bieżący, zdolności bojowe, potrzeby i zakupy, zarówno te już dokonane jak i te zapowiadane, a także to co z tego wynika omówię oddzielnie – a zacznę właśnie teraz.
Na początek - czym dysponujemy? Na dzień 1 lipca 2022 roku na stanie Wojska Polskiego znajdowało się 234 wiropłatów o średnim stanie zużycia około 70%. W rzeczywistości jednak, jeśli odliczymy 4 nowe Black Hawki, oraz 24 SW-4 wyprodukowanych w latach 2006 – 2010 widać wyraźnie, że część postradziecka to już latający złom. Poniżej zamieszczam wyszczególnienie naszych Śmigłowców na lipiec 2022. Jest to ostatnia data na którą udało mi się zgromadzić kompletne dane. Później donacja armii ukraińskiej spowodowała brak wiarygodnych, kompletnych informacji w tym zakresie.
⏺ 67 W-3 w różnych wersjach
⏺ 55 Mi-2 (jeszcze w 2010 roku było ich 156)
⏺ 28 Mi-24
⏺ 25 Mi-8
⏺ 19 Mi-17
⏺ 4 SH-2G
⏺ 22 SW-4 Puszczyk
⏺ 4 S-70i Black Hawk
Do dzisiaj stan pomniejszył się o bliżej nieokreśloną liczbę śmigłowców postradzieckich przekazanych w całości lub w częściach Ukrainie (Głównie dotyczy to Mi-24), a powiększył się o 2 sztuki S-70i Black Hawk, 3 sztuki AW-101 (dla Marynarki Wojennej), oraz pierwsze trzy z 32 AW-149 dla 25. Brygady Kawalerii Powietrznej.
Zacznijmy od tego co pozostało polskiej armii po czasach słusznie minionych. Przy czym napiszę tu tylko o śmigłowcach, które dotrwały do czasu wstąpienia Polski do NATO czyli do roku 1999, jednak zanim zacznę muszę dokonać pewnego uaktualnienia. Otóż według danych na październik 2023 roku stan śmigłowców jest (według danych WP-tech) mniej więcej zgodny z zestawieniem opublikowanym powyżej, co jest o tyle dziwne, że o dostawach na Ukrainę polskich MI-24 ćwierkały wszystkie wróble od Odry do Dniepru. Ale skoro pojawiła się taka informacja to wraz z jej źródłem ją tutaj podaję.
Na zdjęciu poniżej ciężki śmigłowiec transportowy Mi-6. Jego zdjęcie publikuję, mimo że nie dotrwał w wojsku do 1999 roku, ponieważ jest dowodem na stan polskiej gospodarki w latach 80-tych ubiegłego wieku. Otóż 3 takie maszyny zostały zakupione przez przedsiębiorstwa Instal i Elbud. A ze względu na brak środków na ich utrzymanie zostały przejęte przez wojsko w 1986 roku i służyły w 37. Pułku Transportowym do roku 1990.
Mi-6
A wracając do naszego przeglądu nie można go zacząć inaczej niż od Mi-2...
[CC] Jacek Wojciechowski