Program „Delfin” dotyczy zastąpienia okrętów ORP Nawigator i ORP Hydrograf przez nowoczesne jednostki rozpoznania elektronicznego.
Jak już napisałem 25 listopada 2022 roku Agencja Uzbrojenia poinformowała o podpisaniu ze szwedzkim koncernem Saab AB umowy ws. dostawy dwóch okrętów rozpoznania radioelektronicznego SIGINT (Signals Intelligence), mają one zastąpić w polskiej marynarce wysłużone, blisko pięćdziesięcioletnie i mocno przestarzałe okręty ORP Nawigator i ORP Hydrograf. Zgodnie z zawartą umową obie jednostki mają trafić do służby do końca 2027 roku. Kadłuby zostaną zbudowane w Polsce w stoczni Remontowej Shipbuilding SA., a wyposażone zostaną przez Saaba. Wartość kontraktu jest szacowana na 620 mln Euro.
Specyfikacja okrętów jest, co zupełnie zrozumiałe, utajniona, ale wiadomo, że będą to jednostki oparte o szwedzki projekt HSWMS „Artemis”, który niedawno został przekazany marynarce szwedzkiej i aktualnie odbywa próby morskie. Jest więc to konstrukcja bardzo nowoczesna. Trzeba też przyznać, że akurat ten zakup min. Błaszczaka jest niekontrowersyjny. Jeśli już chcemy mieć marynarkę wojenną z prawdziwego zdarzenia to moim zdaniem właśnie od takich okrętów trzeba zacząć jej budowę.
Warto też zauważyć, że według ostatnich informacji chcemy również od Saaba kupić dwa samoloty rozpoznania elektronicznego Saab 340 AEW&C (Airborne Early Warning & Control). Wydaje się, że taka unifikacja dostawcy tak ważnych systemów elektronicznego rozpoznania jest jak najbardziej uzasadniona.
[CC] Jacek WojciechowskiProgram „Delfin” dotyczy zastąpienia okrętów ORP Nawigator i ORP Hydrograf przez nowoczesne jednostki rozpoznania elektronicznego.
Jak już napisałem 25 listopada 2022 roku Agencja Uzbrojenia poinformowała o podpisaniu ze szwedzkim koncernem Saab AB umowy ws. dostawy dwóch okrętów rozpoznania radioelektronicznego SIGINT (Signals Intelligence), mają one zastąpić w polskiej marynarce wysłużone, blisko pięćdziesięcioletnie i mocno przestarzałe okręty ORP Nawigator i ORP Hydrograf. Zgodnie z zawartą umową obie jednostki mają trafić do służby do końca 2027 roku. Kadłuby zostaną zbudowane w Polsce w stoczni Remontowej Shipbuilding SA., a wyposażone zostaną przez Saaba. Wartość kontraktu jest szacowana na 620 mln Euro.
Specyfikacja okrętów jest, co zupełnie zrozumiałe, utajniona, ale wiadomo, że będą to jednostki oparte o szwedzki projekt HSWMS „Artemis”, który niedawno został przekazany marynarce szwedzkiej i aktualnie odbywa próby morskie. Jest więc to konstrukcja bardzo nowoczesna. Trzeba też przyznać, że akurat ten zakup min. Błaszczaka jest niekontrowersyjny. Jeśli już chcemy mieć marynarkę wojenną z prawdziwego zdarzenia to moim zdaniem właśnie od takich okrętów trzeba zacząć jej budowę.
Warto też zauważyć, że według ostatnich informacji chcemy również od Saaba kupić dwa samoloty rozpoznania elektronicznego Saab 340 AEW&C (Airborne Early Warning & Control). Wydaje się, że taka unifikacja dostawcy tak ważnych systemów elektronicznego rozpoznania jest jak najbardziej uzasadniona.
Okręt „Artemis – szwedzki protoplasta polskich okrętów rozpoznania elektronicznego”
[CC] Jacek Wojciechowski