Stan posiadania Polskiej Marynarki wojennej dopełniają:
⏺ 2 okręty hydrograficzne ORP Heweliusz (w służbie od 1982) i ORP Arctowski (w służbie od 1982)
⏺ 2/1 okręty szkolne - ORP Wodnik (w służbie od 1976) i ORP Gryf (w służbie od 1976 - wycofany w 2005 roku)
⏺ 2 okręty ratownicze - ORP Piast (w służbie od stycznia 1974) i ORP Lech (w służbie od stycznia 1973 )
⏺ 2 kutry ratownicze - ORP Zbyszko (w służbie od listopada 1991) i ORP Maćko (w służbie od marca 1992)
⏺ 1 zbiornikowiec ORP Bałtyk (w służbie od marca1991)
W służbie Marynarki Wojennej pozostają dwa okręty hydrograficzne ORP Heweliusz i ORP Arctowski, oba zwodowane 1982 roku. Okręty te zostały zaprojektowany w Polsce i zbudowane w Stoczni Północnej w Gdańsku jako bliźniacze z serii. Obie jednostki wprowadzono do służby 27 listopada 1982 roku. Od tej pory wypełniają zarówno zadania hydrograficzne dla Marynarki Wojennej, jak i zadania naukowe dla instytucji państwowych. Obecnie są to jedyne pełnomorskie okręty hydrograficzne służące w Polskiej Marynarce Wojennej.
W 2014 roku wprowadzono do służby nowe motorówki hydrograficzne, w miejsce jednostek projektu MH-111. Nowe jednostki to katamarany projektu Wildcat 40, będącymi dwukadłubowymi jednostkami pływającymi o wyporności 18,5 t, opracowane przez stocznię Safeheaven Marine Ltd. z Irlandii. Zakupiono 4 takie motorówki, które wraz z dwoma kutrami projektu 4234 dopełniają polską flotę hydrograficzną.
Okręty szkolne typu „Wodnik” (projekt 888) Weszły do służby w 1976 oku! Tak więc pozostający do tej pory w służbie ORP „Wodnik” ma już 48 lat i duże szanse, że dotrwa w służbie do swojego półwiecza. Nie widzę większego sensu opisywania tych jednostek. „Wodnik” póki co pływa i razem z „Orłem”, „Piastem”, „Lechem” i kilkoma innymi mogą stworzyć 1. Flotyllę Muzealną Polskiej Marynarki Wojennej.
Jeszcze starsze są okręty ratownicze ORP Piast i ORP Lech, zwodowane odpowiednio w 1974 i 1973 roku. ORP „Lech” przeszedł gruntowną modernizację… ćwierć wieku temu. (zakończono ją w 2000 roku). „Piast” znajduje się w permanentnym remoncie. Jeśli ktoś ma dużo cierpliwości i znaczną odporność nerwową niech sobie wpisze w Google hasło: „remont orp piast”. Ale uprzedzam robicie to na własne ryzyko.
Uwaga! Uwaga! 12 czerwca 2024 roku ORP „Piast” po 8 latach (sic!) remontu powrócił do służby.
W 2019 roku rząd złożył zamówienie na dwa nowe statki ratownicze, które miały zastąpić Piasta i Lecha w misjach ratowniczych. Pierwszy z okrętów powinien wejść do służby do końca 2022 roku, ale wygląda na to, że projekt umarł przy porodzie.
Kutry ratownicze ORP „Maćko” i ORP „Zbyszko” zostały zaprojektowane w Polsce i zbudowane w Stoczni w Ustce. Są to male okręty ratownicze (projektu 5002), o wyporności niespełna 400 t i długości 35 metrów. Weszły do slużby odpowiednio w 1991 i 1992 roku. Okręty przeznaczone są do zadań poszukiwawczo-ratowniczych. Wyposażone są w łódź pneumatyczną z silnikiem doczepnym, sprężarkę, dwa działka przeciwpożarowe oraz komorę dekompresyjną. Nurkowie wchodzący w skład załogi są w stanie prowadzić prace podwodne do głębokości 45 metrów. Mogą ściągać z mielizny i holować uszkodzone jednostki o wyporności maksymalnej do 1000 ton. Jednostki posiadają możliwość gaszenia pożarów oraz zasilania w energię elektryczną uszkodzonych jednostek.
Ostatnia z jednostek to zbiornikowiec ORP „Bałtyk”. Jednostka znajduje się w służbie Marynarki Wojennej od 1991 roku. Okręt ten został zaprojektowany w Polsce, w Centrum Badawczo-Projektowym Żeglugi Śródlądowej Navicentrum we Wrocławiu Służy do transportu i przechowywania paliw płynnych (oleju napędowego) i oleju smarnego, oraz do zaopatrywania w te produkty okrętów w portach, na redach lub w morzu. Przekazywanie paliw i olejów może odbywać się z trzech stanowisk wyposażonych w węże: po jednym na każdej burcie oraz na rufie. Jednostka przeszła modernizację w roku 2016. ORP „Bałtyk” wchodzi w skład dywizjonu Okrętów Wsparcia w Porcie Wojennym w Gdyni
[CC] Jacek Wojciechowski
Stan posiadania Polskiej Marynarki wojennej dopełniają:
⏺ 2 okręty hydrograficzne ORP Heweliusz (w służbie od 1982) i ORP Arctowski (w służbie od 1982)
⏺ 2/1 okręty szkolne - ORP Wodnik (w służbie od 1976) i ORP Gryf (w służbie od 1976 - wycofany w 2005 roku)
⏺ 2 okręty ratownicze - ORP Piast (w służbie od stycznia 1974) i ORP Lech (w służbie od stycznia 1973 )
⏺ 2 kutry ratownicze - ORP Zbyszko (w służbie od listopada 1991) i ORP Maćko (w służbie od marca 1992)
⏺ 1 zbiornikowiec ORP Bałtyk (w służbie od marca1991)
W służbie Marynarki Wojennej pozostają dwa okręty hydrograficzne ORP Heweliusz i ORP Arctowski, oba zwodowane 1982 roku. Okręty te zostały zaprojektowany w Polsce i zbudowane w Stoczni Północnej w Gdańsku jako bliźniacze z serii. Obie jednostki wprowadzono do służby 27 listopada 1982 roku. Od tej pory wypełniają zarówno zadania hydrograficzne dla Marynarki Wojennej, jak i zadania naukowe dla instytucji państwowych. Obecnie są to jedyne pełnomorskie okręty hydrograficzne służące w Polskiej Marynarce Wojennej.
W 2014 roku wprowadzono do służby nowe motorówki hydrograficzne, w miejsce jednostek projektu MH-111. Nowe jednostki to katamarany projektu Wildcat 40, będącymi dwukadłubowymi jednostkami pływającymi o wyporności 18,5 t, opracowane przez stocznię Safeheaven Marine Ltd. z Irlandii. Zakupiono 4 takie motorówki, które wraz z dwoma kutrami projektu 4234 dopełniają polską flotę hydrograficzną.
Okręty szkolne typu „Wodnik” (projekt 888) Weszły do służby w 1976 oku! Tak więc pozostający do tej pory w służbie ORP „Wodnik” ma już 48 lat i duże szanse, że dotrwa w służbie do swojego półwiecza. Nie widzę większego sensu opisywania tych jednostek. „Wodnik” póki co pływa i razem z „Orłem”, „Piastem”, „Lechem” i kilkoma innymi mogą stworzyć 1. Flotyllę Muzealną Polskiej Marynarki Wojennej.
Jeszcze starsze są okręty ratownicze ORP Piast i ORP Lech, zwodowane odpowiednio w 1974 i 1973 roku. ORP „Lech” przeszedł gruntowną modernizację… ćwierć wieku temu. (zakończono ją w 2000 roku). „Piast” znajduje się w permanentnym remoncie. Jeśli ktoś ma dużo cierpliwości i znaczną odporność nerwową niech sobie wpisze w Google hasło: „remont orp piast”. Ale uprzedzam robicie to na własne ryzyko.
Uwaga! Uwaga! 12 czerwca 2024 roku ORP „Piast” po 8 latach (sic!) remontu powrócił do służby.
W 2019 roku rząd złożył zamówienie na dwa nowe statki ratownicze, które miały zastąpić Piasta i Lecha w misjach ratowniczych. Pierwszy z okrętów powinien wejść do służby do końca 2022 roku, ale wygląda na to, że projekt umarł przy porodzie.
Kutry ratownicze ORP „Maćko” i ORP „Zbyszko” zostały zaprojektowane w Polsce i zbudowane w Stoczni w Ustce. Są to male okręty ratownicze (projektu 5002), o wyporności niespełna 400 t i długości 35 metrów. Weszły do slużby odpowiednio w 1991 i 1992 roku. Okręty przeznaczone są do zadań poszukiwawczo-ratowniczych. Wyposażone są w łódź pneumatyczną z silnikiem doczepnym, sprężarkę, dwa działka przeciwpożarowe oraz komorę dekompresyjną. Nurkowie wchodzący w skład załogi są w stanie prowadzić prace podwodne do głębokości 45 metrów. Mogą ściągać z mielizny i holować uszkodzone jednostki o wyporności maksymalnej do 1000 ton. Jednostki posiadają możliwość gaszenia pożarów oraz zasilania w energię elektryczną uszkodzonych jednostek.
Ostatnia z jednostek to zbiornikowiec ORP „Bałtyk”. Jednostka znajduje się w służbie Marynarki Wojennej od 1991 roku. Okręt ten został zaprojektowany w Polsce, w Centrum Badawczo-Projektowym Żeglugi Śródlądowej Navicentrum we Wrocławiu Służy do transportu i przechowywania paliw płynnych (oleju napędowego) i oleju smarnego, oraz do zaopatrywania w te produkty okrętów w portach, na redach lub w morzu. Przekazywanie paliw i olejów może odbywać się z trzech stanowisk wyposażonych w węże: po jednym na każdej burcie oraz na rufie. Jednostka przeszła modernizację w roku 2016. ORP „Bałtyk” wchodzi w skład dywizjonu Okrętów Wsparcia w Porcie Wojennym w Gdyni
ORP Lech i ORP piast
[CC] Jacek Wojciechowski