Teraz czas na jednostki rozpoznania radioelektronicznego w obszarze działań polskiej Marynarki Wojennej. (projekt 863) ORP Nawigator i ORP Hydrograf. Są to jednostki o nieograniczonej dzielności morskiej i długiej autonomiczności. Mogą operować praktycznie na wszystkich akwenach świata. Oba okręty wchodzą w skład systemu rozpoznania Sił Zbrojnych RP. Podniesienie bandery na OPR Nawigator miało miejsce 17 lutego 1975 roku, a na ORP Hydrograf 8 maja 1976 roku. Jednostki mają więc dziś po 46-47 lat. Nic więc dziwnego, że ORP Nawigator w latach 2010-2013 przeszedł już kompleksowy remont połączony z modernizacją w gdyńskiej Stoczni Marynarki Wojennej S.A. Zakres prac obejmował wykonanie modernizacji okrętu w całym zakresie wyposażenia. Wszystkie systemy i urządzenia z jednostki jak również jej wnętrze zostały zdemontowane i w 95% wymienione na nowe. W roku 2018 dokonano kolejnej modernizacji tym razem obydwóch okrętów. I to chyba na tyle jeśli chodzi o te okręty, a to z przyczyny że ich możliwości są po prostu utajnione, zresztą słusznie. Natomiast same jednostki są po prostu stare i nadają się do pilnej wymiany, jak zresztą większość polskiej Marynarki Wojennej.
Dlatego najważniejszą informacją jest, że 22 listopada 2022 roku Agencja Uzbrojenia poinformowała o podpisaniu ze szwedzkim koncernem Saab AB, w ramach projektu Delfin, umowy w sprawie dostawy dwóch okrętów rozpoznania radioelektronicznego SIGINT (Signals Intelligence). Za jednostki, które mają trafić do Marynarki Wojennej RP do końca 2027 roku, polskie wojsko zapłaci 620 mln euro, a kadłuby okrętów powstaną w rodzimej stoczni Remontowej Shipbuilding SA.
W lipcu 2023 roku, w Gdańsku położona została stępka pod pierwszy z okrętów, a w listopadzie 2023 roku rozpoczęto cięcie blach pod drugi okręt.
[CC] Jacek WojciechowskiTeraz czas na jednostki rozpoznania radioelektronicznego w obszarze działań polskiej Marynarki Wojennej. (projekt 863) ORP Nawigator i ORP Hydrograf. Są to jednostki o nieograniczonej dzielności morskiej i długiej autonomiczności. Mogą operować praktycznie na wszystkich akwenach świata. Oba okręty wchodzą w skład systemu rozpoznania Sił Zbrojnych RP. Podniesienie bandery na OPR Nawigator miało miejsce 17 lutego 1975 roku, a na ORP Hydrograf 8 maja 1976 roku. Jednostki mają więc dziś po 46-47 lat. Nic więc dziwnego, że ORP Nawigator w latach 2010-2013 przeszedł już kompleksowy remont połączony z modernizacją w gdyńskiej Stoczni Marynarki Wojennej S.A. Zakres prac obejmował wykonanie modernizacji okrętu w całym zakresie wyposażenia. Wszystkie systemy i urządzenia z jednostki jak również jej wnętrze zostały zdemontowane i w 95% wymienione na nowe. W roku 2018 dokonano kolejnej modernizacji tym razem obydwóch okrętów. I to chyba na tyle jeśli chodzi o te okręty, a to z przyczyny że ich możliwości są po prostu utajnione, zresztą słusznie. Natomiast same jednostki są po prostu stare i nadają się do pilnej wymiany, jak zresztą większość polskiej Marynarki Wojennej.
Dlatego najważniejszą informacją jest, że 22 listopada 2022 roku Agencja Uzbrojenia poinformowała o podpisaniu ze szwedzkim koncernem Saab AB, w ramach projektu Delfin, umowy w sprawie dostawy dwóch okrętów rozpoznania radioelektronicznego SIGINT (Signals Intelligence). Za jednostki, które mają trafić do Marynarki Wojennej RP do końca 2027 roku, polskie wojsko zapłaci 620 mln euro, a kadłuby okrętów powstaną w rodzimej stoczni Remontowej Shipbuilding SA.
W lipcu 2023 roku, w Gdańsku położona została stępka pod pierwszy z okrętów, a w listopadzie 2023 roku rozpoczęto cięcie blach pod drugi okręt.
ORP „Hydrograf”
[CC] Jacek Wojciechowski