LOTNICTWO POLSKIE
ZESTAWIENIE SPRZĘTU NA KONIEC ROKU 2023

Ponieważ wspomniałem w poprzedniej części o samolotach to czas coś na ten temat napisać. Zacznijmy może od tego z czego polskie lotnictwo wojskowe się składa. Wszystkie samoloty wojskowe możemy podzielić na 5 kategorii:
• Bojowe
• Szkolno-bojowe
• Szkolne
• Transportowe i wielozadaniowe
• Pasażerskie w służbie wojskowej
• Samoloty specjalnego przeznaczenia

Poniżej spróbuję pokrótce opisać poszczególne kategorie sprzętu lotniczego na uzbrojeniu Armii Polskiej. Tutaj napiszę tylko co na dzień dzisiejszy mamy na „stanie”.

1. Bojowe:

• 14(?) samolotów MIG-29 w tym 2(?) MIG-29 UB
• 18 samolotów SU-22
• 48 samolotów F-16 block 52 w tym 12 samolotów szkolno-bojowych F-16D i 32 samoloty bojowe F-16C
• 8 (12) samolotów FA-50 GF

I tu jedno zdanie wyjaśnienia. O ile w przypadku samolotów F-16 różnica pomiędzy wersjami F-16C i F-16D sprowadza się właściwie tylko do ilości miejsc w kabinie, i nieco mniejszego zasięgu taktycznego. (Kabina kosztem zbiornika paliwa), o tyle możliwości bojowe MIG-29 w szkolno-bojowej wersji UB są już mocno ograniczone.

Znaki zapytania przy samolotach MIG-29 pojawiły się ponieważ nie udało mi się ustalić ile tych samolotów dokładnie posiadamy po donacji Ukrainy.

W przypadku samolotów FA-50 liczba w nawiasie oznacza liczbę docelową po zakończeniu pierwszej transzy dostawy.

2. Szkolno-bojowe:

Na dzień dzisiejszy to po prostu wymienione wyżej F-16D i MIG-29UB. Do tej kategorii zalicza się koreański samolot FA-50, który minister Błaszczak zakupił w Korei. I niech nikogo nie zmyli ukute na potrzeby propagandy stwierdzenie, że FA-50 to lekki myśliwiec. Z tym lekkim myśliwcem to trochę jak ze zbożem technicznym z Ukrainy. Nikt nie wie co to jest, ale ładnie brzmi. Należy też zauważyć, że samoloty szkolne Alenia Aermacchi M-346 Master / Bielik można uzbroić i wtedy będzie można je zaliczyć do grupy samolotów szkolno bojowych, jednak Polska kupowała wersje szkolne, nieuzbrojone.

3. Szkolne:

Akurat znajdujemy się w okresie dostaw kolejnej partii włoskich samolotów szkolnych Alenia Aermacchi M-346 Master / Bielik. Do końca roku 2023 Lotnictwo Polskie ma posiadać 16 takich maszyn.

Szczerze powiem, że miałem duży problem z ustaleniem ile samolotów szkolnych PZL-130 Orlik TC-II Adveced, znajduje się aktualnie na stanie Armii Polskiej, ale o ile nie wydarzyło się nic nieprzewidzianego to powinno to być 28szt. Co ciekawe chociaż Orliki są samolotami turbośmigłowymi o nieporównywalnych, do samolotów bojowych osiągach, to pod skrzydłami posiadają 6 węzłów podwieszeń dla uzbrojenia, umożliwiającymi między innymi zastosowanie wyrzutni GAD z dwoma samonaprowadzającymi się rakietowymi pociskami przeciwlotniczymi Strzała-2M, 100kg bomb odłamkowych OFAB-100M, wyrzutni npr UB-16 z 16 pociskami S-5 kal. 57mm, zasobnika strzeleckiego Zeus z karabinem maszynowym PKL kal. 7,62mm, zasobnika z wielkokalibrowym karabinem maszynowym kal. 12,7mm.

4. Transportowe i wielozadaniowe:

• 16 szt. C-295M CASA
• (10) szt. Hercules C-130
• 28 szt. PZL M28 Skytruck w różnych wersjach.
• 2 szt. AN-28

Liczba w nawiasie oznacza ilość docelową. W tej chwili jest realizowany kontrakt na 5 samolotów Hercules C-130H w ramach programu Excess Defense Articles. Ostatnie samoloty mają dotrzeć do Polski w 2024 roku.

5. Pasażerskie w służbie wojskowej:

• 3 szt. Boeing 737
• 2 szt. Gulfstream G550

6. Samoloty specjalnego przeznaczenia

Do samolotów takich można zaliczyć np. latające cysterny, czy samoloty rozpoznania elektronicznego. Na razie Polska nie posiada takich maszyn, choć jeśli chodzi o samoloty rozpoznania elektronicznego to dwa używane Saab 340 AEW&C zostały zakupione w Szwecji i wkrótce powinny pojawić się na polskim niebie.

[CC] Jacek Wojciechowski

LOTNICTWO POLSKIE
ZESTAWIENIE SPRZĘTU NA KONIEC ROKU 2023

Ponieważ wspomniałem w poprzedniej części o samolotach to czas coś na ten temat napisać. Zacznijmy może od tego z czego polskie lotnictwo wojskowe się składa. Wszystkie samoloty wojskowe możemy podzielić na 5 kategorii:
• Bojowe
• Szkolno-bojowe
• Szkolne
• Transportowe i wielozadaniowe
• Pasażerskie w służbie wojskowej
• Samoloty specjalnego przeznaczenia

Poniżej spróbuję pokrótce opisać poszczególne kategorie sprzętu lotniczego na uzbrojeniu Armii Polskiej. Tutaj napiszę tylko co na dzień dzisiejszy mamy na „stanie”.

1. Bojowe:

• 14(?) samolotów MIG-29 w tym 2(?) MIG-29 UB
• 18 samolotów SU-22
• 48 samolotów F-16 block 52 w tym 12 samolotów szkolno-bojowych F-16D i 32 samoloty bojowe F-16C
• 8 (12) samolotów FA-50 GF

I tu jedno zdanie wyjaśnienia. O ile w przypadku samolotów F-16 różnica pomiędzy wersjami F-16C i F-16D sprowadza się właściwie tylko do ilości miejsc w kabinie, i nieco mniejszego zasięgu taktycznego. (Kabina kosztem zbiornika paliwa), o tyle możliwości bojowe MIG-29 w szkolno-bojowej wersji UB są już mocno ograniczone.

Znaki zapytania przy samolotach MIG-29 pojawiły się ponieważ nie udało mi się ustalić ile tych samolotów dokładnie posiadamy po donacji Ukrainy.

W przypadku samolotów FA-50 liczba w nawiasie oznacza liczbę docelową po zakończeniu pierwszej transzy dostawy.

2. Szkolno-bojowe:

Na dzień dzisiejszy to po prostu wymienione wyżej F-16D i MIG-29UB. Do tej kategorii zalicza się koreański samolot FA-50, który minister Błaszczak zakupił w Korei. I niech nikogo nie zmyli ukute na potrzeby propagandy stwierdzenie, że FA-50 to lekki myśliwiec. Z tym lekkim myśliwcem to trochę jak ze zbożem technicznym z Ukrainy. Nikt nie wie co to jest, ale ładnie brzmi. Należy też zauważyć, że samoloty szkolne Alenia Aermacchi M-346 Master / Bielik można uzbroić i wtedy będzie można je zaliczyć do grupy samolotów szkolno bojowych, jednak Polska kupowała wersje szkolne, nieuzbrojone.

3. Szkolne:

Akurat znajdujemy się w okresie dostaw kolejnej partii włoskich samolotów szkolnych Alenia Aermacchi M-346 Master / Bielik. Do końca roku 2023 Lotnictwo Polskie ma posiadać 16 takich maszyn.

Szczerze powiem, że miałem duży problem z ustaleniem ile samolotów szkolnych PZL-130 Orlik TC-II Adveced, znajduje się aktualnie na stanie Armii Polskiej, ale o ile nie wydarzyło się nic nieprzewidzianego to powinno to być 28szt. Co ciekawe chociaż Orliki są samolotami turbośmigłowymi o nieporównywalnych, do samolotów bojowych osiągach, to pod skrzydłami posiadają 6 węzłów podwieszeń dla uzbrojenia, umożliwiającymi między innymi zastosowanie wyrzutni GAD z dwoma samonaprowadzającymi się rakietowymi pociskami przeciwlotniczymi Strzała-2M, 100kg bomb odłamkowych OFAB-100M, wyrzutni npr UB-16 z 16 pociskami S-5 kal. 57mm, zasobnika strzeleckiego Zeus z karabinem maszynowym PKL kal. 7,62mm, zasobnika z wielkokalibrowym karabinem maszynowym kal. 12,7mm.

4. Transportowe i wielozadaniowe:

• 16 szt. C-295M CASA
• (10) szt. Hercules C-130
• 28 szt. PZL M28 Skytruck w różnych wersjach.
• 2 szt. AN-28

Liczba w nawiasie oznacza ilość docelową. W tej chwili jest realizowany kontrakt na 5 samolotów Hercules C-130H w ramach programu Excess Defense Articles. Ostatnie samoloty mają dotrzeć do Polski w 2024 roku.

5. Pasażerskie w służbie wojskowej:

• 3 szt. Boeing 737
• 2 szt. Gulfstream G550

6. Samoloty specjalnego przeznaczenia

Do samolotów takich można zaliczyć np. latające cysterny, czy samoloty rozpoznania elektronicznego. Na razie Polska nie posiada takich maszyn, choć jeśli chodzi o samoloty rozpoznania elektronicznego to dwa używane Saab 340 AEW&C zostały zakupione w Szwecji i wkrótce powinny pojawić się na polskim niebie.

[CC] Jacek Wojciechowski
(6)

Pobierz PDF Wydrukuj